GRAFISK FORM

KRDS arbetar med grafiskform både som del av ett helhetskoncept tillsammans med en utställingsgestaltning men också där den integreras i en sedan tidigare framtagen gestaltning. 

Jag har också erfarenhet av att arbeta med grafiskform som egent uttryck i butiksskyltar, logotyper och affischer .

KRDS erbjuder grafiskform, original och produktionsledning.

Se referensprojekt nedan.



NATURHISTORISKA RIKSMUSEET

Älgar_web.jpg

PRODUKTION: Natur i Sverige
OM UTSTÄLLNINGEN: Naturhistoriska riksmuseets vackra basutställning Natur i Sverige med dioramor har uppdaterats - med grafiskform av mig!

MITT UPPDRAG: I nära samarbete med projektgruppen tog jag fram en grafisk form som integrerade med den befintliga rumsgestaltningen. Den klassiska basutställningens dioramor var intakta men en enhetligt grafisk form skapade ett uppdaterat uttryck. De nya skyltarna återfinns både utvändigt och invändigt i montrarna. Uppdraget innehöll grafiskform, färgval och original.



SJÖHISTORISKA

5.jpg

PRODUKTION: Skyltsystem
OM PROJEKTET: Ett omfattande skyltsystem för museets publika delar. Formspråket är hämtat från signalflaggornas enkla grafiska former. Andra maritima element som beslag, mässing och tampar har används för att tillsammans med humor passa in i den klassiska funkismiljö hos Sjöhistoriska museet.

MITT UPPDRAG: Efter intervjuer med personal och besökare gjordes en behovsanalys som resulterade i skyltsystemets struktur. Jag stod för projektledning, gestaltningen och grafisk form i det här stora projektet.



POSTMUSEUM

001_WEB_Transit.jpg

PRODUKTION: TRANSIT 1914 - 1918
OM UTSTÄLLNINGEN: När första världskriget bryter ut får Sverige rollen som transitland mellan öst och väst och i Haparanda utväxlas oräkneliga miljoner brev och paket. Plötsligt befinner sig den lilla orten Haparanda i händelsernas centrum. 

MITT UPPDRAG: KRDS var både med i utvecklingen av utställningens innehåll i nära samarbete med projektgruppen samt formgav utställningsrummen. Uppdraget innefattade också den grafiska formen inklusive logotyp och affisch.

De första två rummen byggdes upp som paketberg av 75 stycken boxar i tunn mdf. För att ge de realtivt små rummen ett tydligt scenografiskt uttryck utan att skapa en rörig upplevelse införlivades flera funktioner.
Paketen fungerar som scenografi men också som föremålsmontrar, podium och textbärare. För att interagera
med besökaren och ge en lekfullare karaktär till det tredje och sista rummet byggdes det upp som en spelplan där spelpjäser som; SPIONEN, TULLTJÄNSTEMANNEN och POLISEN bland flera andra fick skapa det myller av olika människor som rör sig i Haparanda vid den här tiden.